Wednesday, March 9, 2011

Budaya Kurang Bertanya

Boleh dikatakan hampir semua pelajar saya, saya ulang HAMPIR SEMUA pelajar saya tidak akan bertanya soalan. Saya sebenarnya tak lah buat kajian tentang perkara ni. Saya pun kadang-kadang rasa agak pelik.Tak tahu kenapa mereka tak nak tanya soalan. Nak kata semua faham, tak jugak. Tapi nak kata semua faham,hmmm....musykil tu...

Kadang-kadang saya suka bincangkan isu yang di luar dari topik pembelajaran kami. Namun hasrat untuk berbuat demikan kadang-kala menimbulkan keraguan untuk saya kerana rata-ratanya pelajar kurang berminat dan tidak mahu melibatkan diri.

Hanya ada sesetengah kelas sahaja yang begitu cenderung untuk bertanya soalan atau bertanya perkara-perkara yang pada perkiraan mereka di dalam jangkauan saya. Selebihnya hanya mengambil sikap dan diam dan duduk.

Saya berharap budaya kurang bertanya ini dapat diatasi dengan adanya asas pendidikan dari peringkat rendah lagi. Guru-guru dan ibu bapa memainkan peranan penting kerana macam orang tua-tua cakap, KALAU TAK BERTANYA NANTI SESAT JALAN...harap-harap kita tak akan sesat jalan selama-lamanya...

0 comments:

Post a Comment