Monday, July 12, 2010

Semester baru

Hari ni bermula la semester baru. Saya dah lama tak mengajar semasa short semester baru2 ni sbb saja nak luangkan masa pada perkara2 lain seperti hal2 diri sendiri, hal anak2 dan macam2 hal yang tak boleh buat masa semester dah mula. Kiranya dari bulan April lagi la saya ni dah dok mcm goyang kaki.Macam boss besar la plak ek!

Kelas saya pulak dapat 18 jam!Hmmm...mmg la banyak...tapi tak apa sbb saya bekerja pun kerana Allah. Rezeki yang saya dapat tu la nak dibagi makan kepada anak2 saya yg seramai 5 orang tu. Belanja sekarang besar. Bukan macam dulu. Dulu saya ingat lagi, masa belanja ke sekolah mak bagi saya 10 sen sahaja.Ya, 10 sen sahaja...Saya boleh beli 4 perkara.Hehehe...mcm tak percaya kan. Semuanya harga murah sbb saya boleh beli keropok lekor pada harga 5 sen sahaja. Lagipun pada waktu dulu mana ada pandai2 nak beli mcm2.

Seperti semester lepas saya kena mengajar student dari pelbagai latar belakang. Maksud saya pelbagai pengkhususan dalam bidang pengajian. Pelajar2 saya ni ada mcm2 peel. Kalau pelajar Kulliyyah Engineering selalunya mereka pandai2 dari segi penggunaan komputer. Selalunya saya akan beri tema untuk setiap semester. Contohnya pada semester lepas saya beri tajuk Teknologi Masa Depan dan juga Teknologi Mesra Alam. Jadi terpulanglah pada mereka nak bentangkan tajuk apapun asalkan mendapat persetujuan daripada saya.

Jadi masing2 akan berusaha untuk mengemukakan tajuk2 yang boleh mendapat purata markah yang tinggi. Dari segi pemilihan bahan dan isi, penggunaan alatan audio, perisisan komputer memang boleh dikatakan mereka tak boleh kalah tapi dari segi penggunaan bahasa yang baik dan berstatus tinggi, saya masih tetap tidak berpuas hati sehingga ke hari ini jarang saya jumpa pelajar yang betul2 menguasai sepenuhnya bahasa mereka sendiri.

Pandangan mereka kalau sekadar tahu bercakap dalam bahasa Melayu itu sudah dikira pandai berkomunikasi. Bagi saya pula tidak begitu. Selagi mereka tidak tahu membezakan dan tidak mampu mneggunakan bahasa yang mencerminkan status pengajian mereka, mereka masih belum mampu lagi untuk mengusai bahasa dengan sepenuhnya.

Seperkara lagi yang penting ialah santun berbahasa. Kalau kita pandai menggunakan bahasa yang bersopan dan pandai dalam pemilihan kata yang tepat maka kita dapat berkomunikasi dengan baik. Itu antara pandangan saya sahaja.

Setiap pelajar saya selalunya cemerlang tapi ada juga beberapa kes yang menyebabkan mereka kecundang lantaran alpa dan lalai dengan tanggungjawab sebagai seorang pelajar.

Saya berharap semester ini saya akan berjumpa dengan pelajar yang cemerlang dan mampu mengusai kedua2 disiplin iaitu mampu mengusai bahasa lisan dan tulisan dengan cemerlang.

0 comments:

Post a Comment