Sunday, July 25, 2010

17 minit seorang


Pagi tadi saya ke surau An-Nur di seksyen 1. Kebetulan dan sebab rezeki saya agaknya, penceramah hari ni ialah Dato' Dr. Harun Din.

Tajuk ceramahnya berkaitan ayat-ayat dan surah-suruh yang telah diturunkan terlebih dahulu supaya umat manusia takut akan dosa-dosa dan juga takut akan hari pembalasan. Jadi diceritakan beberapa peristiwa dari al-Quran akan betapa dahsyatnya dunia hancur dan lebur pada tamatnya riwayat alam ini.

Saya pasti dan yakin, muslimat yang mendengar kisah-kisah tersebut akan ketakutan dan insaf termasuk la juga saya.

Rupa-rupanya kisah yang nak disampaikan oleh dato' ini ada kaitan dengan keratan akhbar yang dibawanya. Ia berkaitan dengan kelahiran anak-anak yang diluar dari pernikahan yang jumlah sangat-sangat membimbangkan.

Menurut petikan akhbar tersebut, terdapat kira-kira 250 ribu anak-anak yang lahir tanpa bapa telah didaftarkan. Itu jumlah yang didaftarkan. Jumlah yang tidak didaftarkan pun hampir sama. Ini bermakna seolah-olah dalam tempoh 17 minit akan lahir seorang anak luar nikah. Jadi dalam jumlah kasarnya terdapat dalam anggaran setengah juta anak-anak yang dilahirkan tanpa bapa, tanpa nikah dan dalam status tidak sah taraf!

Satu kenyataan yang amat menakutkan!

Apa pula peranan kita?

“Wahai orang-orang yang beriman! jagalah dirimu dan keluargamu dari azab api neraka."

Kembalilah kita kepada ajaran Islam yang sebenarnya...

0 comments:

Post a Comment