Thursday, July 1, 2010

Birthday Hanan

Esok birthday hanan yg ke-9.Sblm balik ke rumah, saya singgah di Giant Taman Permata utk membeli keknya. Selalunya saya ikut mana sempat je nak beli kek ni.Masa birthday Kina dan kalau tak silap masa birthday Husna pun saya beli di kedai kek di seksyen 7, tapi kek tu tak la sedap mana pun.keknya keras wp anak2 saya suka aje rasa coklatnya. Nak beli di Secret Recepi punyalah mahal satu kek tu aje.Lagipun dah jemu rasa keknya kadang2 cepat muak.Jadi susah betul la nak beli kek yang memuaskan hati saya. Last2 beli aje la kat Giant tu.
Masa sampai di situ saya lihat ada seorang pakcik yang memang dah lama saya cam kerja di situ. Orangnya dah agak tua,rambutnya beruban hampir putih semua kepalanya dan badannya sedikit cacat. Hati saya belas lihat keadaannya. Berapalah agaknya gaji yang dia dapat. Kerjanya hanyalah mengatur troli2 yg dah digunakan oleh pelanggan yg membeli-belah di situ. Agaknya di manalah dia tinggal.Berapa orang anaknya? Sambil berfikir2 saya pun terus berlalu dari situ.
Saya terus ke bahagian kek. Ada satu sahaja kek yg beratnya 1 kg.Kek2 yang lain semuanya kecik2. Saya pun membayar RM47.Boleh la tahan.Tak la mahal sangat dan yang penting harap2 memang sedap...
Sebelum keluar dr situ, saya tgk duit saya. Saya keluarkan sikit dan lipat kecik2 dan masukkan dalam kertas dan lipat lagi. Pakcik tadi masih ada di depan pintu masuk. Saya pergi dekat sikit dan terus menegurnya.

Saya : Pakcik,....esok hari jadi anak saya.....jadi hari ni saya nak sedekah sikit kat pakcik.

Pakcik : ...ooo..ye ke.....@@##???%%##@....umur dia berapa?
Saya : Dia dah sembilan tahun.....Nanti pakcik tolong doakan dia ye...Tima kasih pakcik.

Pakcik : @@@#####!!!%%$#??.....tima kasih....

Saya pun terus pergi sambil tersenyum sensorang.Puasnya hati saya. Saya tak kenal pun dia. Dia pun tak tahu nama saya dan agaknya baru pertama kali tengok saya.Tapi hari ni mmg rezeki dia.Tuhan bagi dia rezeki melalui saya. Saya harap hidup dia diberkali sebagaimana saya nak hidup saya juga diberkati...

1 comments:

anymz said...

waaah,dah ada blog ya..nnt singgah kat kitchen kak nim tu jugak ya..ada cheese cake kat situ..
hari ni di umumkan akak dah pandai buat cheese cake..bangga diri sangat nih..hehe
Happy bday to hanan.

Post a Comment