Wednesday, February 9, 2011

Yang rajin dan yang malas

Minggu ni kiranya startlah minggu untuk student saya buat pembentangan. Kiranya minggu ni suara saya selamat la...Sebelum cuti ada satu kumpulan je yang bersetuju untuk membuat pembentangan awal. Kumpulan ini buat dengan cemerlangnya. Jadi selepas cuti sambung semula kumpulan yang seterusnya.

Sebenarnya kumpulan kedua ni sepatutnya buat presentation sebelum cuti tapi disebabkan semua kerja tak siap, jadi terpaksa saya tangguhkan dengan rasa tak puas hati. Jadi bila dah habis cuti ni, saya ingatkan kerja dia orang semua akan siap la, hmm...memang sakit jiwa dibuatnya. Kerja memang la siap tapi tak seperti yang saya harapkan. Agak-agak buat asal siap aje. Kumpulan empat orang pelajar lelaki ni memang ketara tak membuat kerja seperti di tahap yang sepatutnya mereka buat. Saya rasa macam nak jadi ala-ala Simon Cowell tadi. Ikut hati saya nak aje saya cakap macam ni. (ni kira sesi lepas geram saya la ni...)

1. Kamu buat kajian ni di mana?

2. Saya suruh kamu buat kajian tentang pengaruh dialek dalam komunikasi tapi apa yang kamu asyik cakap ialah ciri-ciri dialek yang terdapat di Malaysia, bukan ke dah jadi terkeluar tajuk tu...

3. Slide power point kamu memang langsung saya tak ada hati nak tengok pun. Macam ni kucing pun tak minat nak tengok!

4. Kalau saya bagi markah 5/20 agak-agak lepas ni kamu boleh jadi mereng tak?

Sebenarnya nak buat kerja ni bergantung pada kita. Ada pelajar saya akibat minat yang mendalam tentang kajian mereka maka berusaha bersungguh-sungguh untuk membuat pembentangan yang terbaik sehinggakan saya tanpa ragu-ragu beri markah sehingga 19/20!

Pelajar yang tak layak saya tak akan malu-malu untuk beri markah yang selayaknya mereka terima. Bila dah tahu keputusan tak seperti yang diharapkan, maka masa tulah baru dia orang tahu macamana pentingnya orang yang berusaha dan orang yang malas tapi harapkan markah yang tinggi.

Hmm....

0 comments:

Post a Comment