Saturday, February 12, 2011

Mentaliti sempit

Saya sangat galakkan student saya tanya soalan. Bagi saya kalau kurang jelas tentang apa-apa pun dengan bertanya soalan kita akan dapat jawapan yang pasti. Malangnya bukan sahaja student yang jarang angkat tangan dan tanya soalan, cikgu-cikgu yang mengajar pun sama jugak peelnya.

Semalam saya ada workshop untuk persediaan mengajar kursus bagi pelajar Undang-Undang. Jadi pengajar yang dah lama mengajar kursus ni pun buatlah kelas untuk kami pengajar yang tak penah mengajar. Tapi tak ramai pun yang datang sebab masing-masing adalah hal masing-masing. Bila tuan haji (nama pengajar kami yang sangat berpengalaman) mula mengajar maka banyaklah benda yang tak tahu. Seperti namanya saya, jadi sayapun tanyalah soaan pada perkara-perkara yang saya tak tahu. Dah memang tak tahu, saya tanyalah. Buat apa nak biarkan blur-blur pas tu tak paham sorang-sorang  pas tu balik dengan kosong ilmu di dada.

Asal saya angkat tangan aje, mulalah Puan Peria terus menyindir saya. Dia kata, ha ni tak lama lagi jadi calon mengajar undang-uandang la ni. Apa lagi, sindirannya disokong oleh rakan akrab tapi tak bape nak akrab tapi akrab jugak la, Puan Agar-agar. Dia pun sama terus menyindir saya sambil gelak ketawa yang hampir-hampir membuatkan saya bertukar menjadi Puan Singa.Hehe...

Perangai Puan Peria ni bukanlah satu perkara yang baru. Memang selalunya dia akan berfikiran sempit dan menjengkilkan tiap kali ada perkara yang nampak pada matanya sesuatu yang membawa kebaikan kepada orang tertantu dan bukan kepada dirinya. Saya memang dah lama tak berkenan tapi disebabkan saya nak menjaga tata susila dan hubungan baik maka saya sampai sekarang belum lagi la saya nak meledak. Tak tahu la kot-kot nanti satu hari tiba-tiba je saya jadik Merapi, itu saya tak jamin.

Sikap manusia macam ni memang terus jadi nanah dalam masyarakat kita. Apa yang merunsingkan saya ialah sikap ini akan tersemai di kalangan pelajar yang kita didik. Sepatutnya kitalah yang wajar membimbing mereka supaya sikap ingin dan mahu bertanya begitu dekat dengan diri mereka, tapi kalau kita sendiri pun tidak mempraktikkan sikap begitu memang sah-sahlah sesiapa yang menjadi anak didik kita tidak akan terkeluar dari duduk diam membisu tanpa mahu bertanya soalan.

Saya sangat berharap, jika ada masa dan peluang yang baik, saya akan tegur sikap Puan Peria dan juga Puan Aga-agar dalam teguran yang berhemah supaya sikap jelak mereka akan terkubur. Cumanya satu sahaja yang saya bimbang, adakah saya berjaya menjadi Puan Berhemah ataupun bertukar menjadi Puan Singa!

0 comments:

Post a Comment