Thursday, February 10, 2011

Saiz mak-mak

Dulu masa belum kahwin, boleh la badan kita ni kecik tapi bila dah besar manalah nak dapat lagi saiz macam tu...melainkan tak payah makan nasi selama-lamanya...bole ke?


Tahun lepas saya pernah cuba satu program nak kuruskan badan. Tak silap namanya Protein Programme. Memang macam bagus sebab kita kurangkan makan karbohidrat dan tingkatkan makanan yang mengandungi protein jadi lemak-lemak dalam badan kita akan terbakar tapi kita tak lapar sebab ada protein. Kita tak boleh biarkan badan kita lapar sebab lemak dalam badan ni pandai. Kalau dia dapat kesan kita lapar, jadi akan ada satu agen hantar dekat otak bagitahu kita lapar jadi semua lemak tu akan bersedia dan kunci prosesnya. Maknanya lemak tu tak akan bertukar bentuk tapi jadi lebih pejal dan padat sebagai persediaan supaya badan cukup kandungan lemaknya. Lebih kurang macam tu lah prosesnya. Saya tak la reti sangat nak terangkan tapi kalau dengar penerangan dari biras saya memang kita akan kagum la.

Jadi saya pun dengan penuh semangatnya cubalah. Pagi makan telut rebus je. Lepas tu sebelum makan tengah hari, kena ada snack macam chess slice ke. Masuk waktu makan tengah hari, makan lauk je. Yelah macam ikan yang ada protein. Nasik memang tak ada sebab itu untuk minggu pertama jadi tak dibenarkan. Petang pun sama makan snack jugak. Malam makan lagi lauk-lauk kandungan protein.

Yang bestnya bila kita makan semua protein ni, kita kena pastikan tak lebih had. Maknanya kalau ayam ke ikan ke tak leh besar sangat. Kena timbang kalau nak betul-betul confirm. Lepas tu kena pakai alat untuk ukur berapa jauh kita jalan. Jadi satu langkah kita jalan dia akan kira untuk kita. Saya lupa berapa banyak ntah kita kena jala. tak silap 5000 langkah kot. Kalau lebih banyak kita jalan maka lebih elok sebab nanti akan lebih banyak terbakar kalori dan juga lemak-lemak kita.

Bila bangun pagi perkara pertama kita kena buat ialah buang air kecil dan check dengan alat yang akan ubah warna. Kalau lagi gelap maknanya lagi banyak la terbakar lemak kita. Saya puas la jalan macam nak rak tapi paling-paling saya dapat pun cuma warna pink pekat.

Bila dah agak-agak dua minggu saya cuba mula la saya rasa macam nak weng sebab lama tak jumpa nasi la katakan. Nak jadi cite bertambah best bila kawan saya belanja makan nasi Arab kat restoran Sahara Tent kat Hotel Fortuna. Kat situlah saya kecundang sebab saya melantak makan nasi macam orang apa.

Itulah kisah saya konon-konon nak kuruskan badan tapi akhirnya tak tahan sebab asik makan lauk sampai nak naik melugai saya. Sekarang suami saya tak pasal-pasal sebut nak belanja saya pegi macam tempat Slimming World tu. Mau tak terasa saya. Ala lantak la...esok-esok kalau saya dah bosan nak makan nasi baru lah saya start pantang nasi. Tapi bole tahan ke...

2 comments:

Unknown said...

salam. blog cikgu sgt menarik. hehe.
suka bc blog cikgu. jom sama2 diet sihat. =)

Nurma said...

Terima kasih sebab sudi baca. Saya mcm niat tu ada tapi asal nak mula je jadi malas, tu yang gagal tu...kalau kamu ada apa2 tips menarik bagitahu saya nnti k.

Post a Comment