Saturday, February 12, 2011

Alahai Puan Doktor

Bibik saya tak bape nak sihat. Memula pening kepala, pas tu sakit perut sampai cirit-birit. Then badan macam rasa tak sedap. Bila dah dekat 3 hari macam tu, jadi sayapun bawak lah jumpa Puan Doktor. Saya selalunya pegi klinik panel dekat rumah saya. Kina pun kebetulan batuk-batuk jadi saya angkut dia sama.

Masa saya masuk bilik doktor tu, dia terus pakai mask. Saya ok je tapi macam rasa semacam aje. Dia check Kina dulu dan lepas tu dia check maid saya. (perbualan ni lebih kuranglah, saya lupa dialog yg betul-betul tapi maknanya sama je...)

Doc : Rasa macam mana?

Maid : Rasa macam nak demam.

Doc : Dah bape hari macam ni?

Saya pun memandai menyampuk.

Saya : memula dia sakit perut, tapi tak demam sangat, pas tu dia berak-berak.

Doc : tak, saya tanya dah bape hari mcm ni? (macam nak marah tak puas hati...)saya ulang ye soalan, dia dah demam maknanya dah masuk hari ketiga la hari ni...

Eh doktor ni janganlah nak tunjuk kuasa plak...

Saya : A ah, ya. (mula macam nak grrr...)

Pas tu dia ada la tanya macam-macam lagi soalan yang saya lupa. Then dia cite pasal orang seberang ni.

Doc : Kita kena check dorang ni...bla...bla..bla. sebab kita tak tahu dia sakit apa. Sebab dorang sekarang dah masuk kat tmpt kita, kita pun tak tahu ntah hapa-hapa penyakit yang dorang bawak. Dorang bukan macam orang Malaysia. Dulu kita dah tak ada penyakit malaria, tapi sekarang dah ada balik. Kadang-kadang ada penyakit cacing dalam perut la...bla...bla..bla...dorang ni lain sikit sebab kat sana tak bape nak bersih berbanding kita kat sini...bla..bla..bla...

Pas tu dia explain la lagi dalam bahasa Inggeris agaknya supaya maid saya tak paham la kot. Pendek kata dia ni memang tak bape nak suka agaknya dengan orang Indon ni.

Saya macam rasa frust sikit sebab bagi saya doktor yang mulia tak akan bezakan pesakit-pesakitnya. Maid saya sakit, bagi je la ubat. Tengok apa dia sakit. Tak payah nak bebelkan orang-orang dia bawak penyakit,kerajaan dia tak bagi imunisasi macam kerajaan kita, dorang tak reti nak jaga kebersihan dan macam-macam lagi. Manalah maid saya tahu suma ni. Dia susah payah datang keja jauh-jauh nak cari duit bagi makan anak dan keluarga dia kat kampung. Bila dia sakit saya bawaklah nak ubatkan dia, dah kena plak dengan doktor yang kuat semangat kenegaraannya.

Saya bukanlah sokong negara lain pun tapi cara saya senang je. Kita manusia dan sewajarnya kita layak dilayansebagai manusia. Esok-esok kita mati,buka taraf negara yang akan dijadikan pertimbangan tapi amalam kita kat dunia ni. Hai...entah lah Puan Doktor...

0 comments:

Post a Comment