Thursday, February 10, 2011

Tips pembentangan 1

Sebabkan minggu ni makin ramai student saya mula nak buat pembentangan, saya akan beri beberapa tips untuk mereka buat dan apa-apa yang mereka patut elakkan.

1. Contohnya ada pelajar nak buat dalam bentuk forum jadi mereka kena pastikan siapa yang nak jadi pengerusi dan siapa pula yang akan jadi panel. Soalan-soalan mestilah disediakan bersama-sama jawapan jadi mudah dan untuk kelancaran perbentangan tersebut.

2. Kalau tak buat dalam bentuk forum, iaitu seorang pelajar keluar pada satu-satu masa jadi kena tahu siapa nak keluar dulu dan siapa kemudian. Kena tahu kita cakap tentang topik apa. Misalanya A akan cerita tetnang pengenalan, B akan cakap tentang sejaran,C akan huraikan jenis-jenis dan D pula akan beri penerangan tentang cara-cara dan seterusnya buat satu kesimpulan.

2. Masa mula-mula nak keluar tu, setiap pelajar mesti perkenalkan diri dulu. Ini sebagai cara kita la orang Melayu yang berbudi-bahasa. Mungkin pelajar pertama akan keluar sebagai pengenalan kepada tajuk pembentangnya dan dia akan perkenalkan dirinya. Selepas itu dia akan perkenalkan pula rakan-rakan sekumpulannya. Tak pun rakan-rakan kumpulan akan perkenalkan diri masing-masing.

3. Kadang-kala pelajar jadi gugup jadi untuk mengatasi perkara itu, mulakan dengan bertanya soalan kepada pelajar-pelajar lain di dalam kelas tersebut. Contohnya tanya khabar ke, atau tanya dah makan ke belum. Kalau baru balik dari cuti, tanyalah best ke tak pegi cuti atau pegi cuti dekat mana. Tapi janganlah lebih-lebih.

4. Pembentangan akan lebih menarik dan tak membosankan kalau di slide show ada juga visual seperti rakaman kajian ke, rakaman pendapat orang ramai tentang kajiannya ke, video berkaitan dengan tajuk pembentangan ke dan sebagainya. Sebab kalau semua yang dipaparkan hanyalah tulisan memang akan cepat bosan, mengantuk dan hilang fokus.

Saya ada banyak lagi nak tulis tapi setakat ni itu ajelah yang saya nak cakap.

0 comments:

Post a Comment