Tuesday, January 25, 2011

Memaafkan dan melupakan

Kenapa orang selalu cakap 'Saya boleh maafkan tapi saya tak boleh lupakan' ataupun dalam bahasa Inggeris, 'I can forgive but cannot forget'. Kenapa ada orang masih ada niat nak maafkan kesalahan sesapapun tapi tetap juga berniat tak nak lupakan?

Saya pernah tanya soalan ini pada diri saya sendiri. Saya juga pernah tanya pada students saya. Seperti biasa tak ramai yang nak jawab cuma seorang sahaja yang beri pandangannya. Dia kata macamana nak lupakan kalau apa yang orang tu dah buat kita boleh tengok setiap hari depan mata kita. Contohnya kesan parut kalau kita pernah dicederakannya. Jawapan saya senang saja.

Pertama kalau kita cakap kita nak lupakan, kita akan lupakan. Memang akan ambik masa panjang kadang-kadang. Tapi lepas kita kata yang kita nak lupakan, memang kita akan dapat lupakan juga. Tapi kalau dari awal-awal lagi kita dah memang dah plan tak nak lupakan, maka gerentilah tak lupa...

Lagi satu, kalau pasal nak lupakan ni saya ada sebut tadi pasal masa. Nanti mesti ada orang tanya, berapa lama?Tak kan nak kena tunggu sampai berjanggut? Kalau masih tak lupa-lupa jugak, ha macamana?Peranan masa ni sangat penting. Percaya tak kalau saya kata masa ni memang ubat penyembuh yang paling mujarab sekali. Apa yang kita kena buat ialah mula kata nak lupakan dulu, pas tu biar masa yang buatkan apa-apa yang kita nak lupakan itu, lupa...

Saya sangat yakin kalau kita memang niat nak lupakan, memang kita akan lupa.Kalau kita ingat pun bukanlah ingat yang ada perasaan. Sekadar ingat benda tu pernah jadi dalam hidup kita. Itu saja. Memaafkan pula sebenarnya menghilangkan beban dalam diri kita. Kalau kita ada hati tak nak maafkan sebenarnya kita macam simpan batu besar atas kepala kita. Kalau betul-betul berjaya maafkan dan juga lupakan, maka kita memang berjaya hilangkan beban besar dalam hidup kita. Lagipun hidup kita ni kan bukannya lama sangat...

2 comments:

CikSembang said...

kena ambik apa yg angah tulis ni.. mmg ada benda jadi lately yg plan tak nak lupakan..huhu

Nurma said...

cuba akak try...insyaallah kita akan jadi manusia yang lebih baik...kalau susah akak pikir mcm ni...time heals almost everything so give time, time...

Post a Comment