Thursday, January 27, 2011

Bila ada kuasa

Seorang rakan sekerja saya baru-baru ni mengadu dengan saya. Katanya sejak dia pegang jawatan dia selalu diarahkan oleh orang atasannya (yang pangkat tak tinggi sangat) sehinggakan dia terasa seperti dia seorang kuli. Saya kesiankan kawan saya kerana dia dah berumur dan agak kurang cekap dalam beberapa hal. Tambahan pula bentuk arahan tu macam kurang disenangi, senang cakap macam suruh buat semua benda padahal itu sepatutnya kerja orang atas. Saya bukannya tak kenal dengan orang atas tu. Saya namakan dia Senah ajelah. Dulu masa dia baru masuk kerja, dia ok je. Dia memang la dah ada pengalaman tapi saya rasa kalau orang yang ada pengalaman lagi la banyak ilmu. Tambah bila kita dah dilantik pegang jawatan. Padahal kawan saya ni memang pernah pegang jawatan besar masa dia kerja kat tempat lain tapi dia cakap, dia tak pernah la nak layan orang bawah dia macam kuli pulak.

Senah ni bukanlah tak boleh buat kerja, tapi dia macam nak tunjuk kuasa yang dia berkuasa. Lepas tu dia banyak lepas tangan supaya orang bawahan dia aje yang buat kerja. Bila orang bawah dia buat salah memang sedapa la dia nak hentam. Jadi masa tu mungkin dia akan rasa dia betul dan orang lain salah. Hai..saya pun tak faham la. Kawan saya ni dah terasa hati sebab dia tahu kekurangan dia. Yelah orang dulu-dulu. Jadi dia ambik keputusan nak letak je jawatan lepas berakhir penggal jawatan dia.

Saya kesian betul. Bukan pasal dah tak ada jawatan tapi pasal orang yang tak reti nak hormatkan orang lain tambahan bila orang yang tak dihormati tu orang yang lebih berumur. Harap-harap bila kita dah berumur nanti, tak ada la orang buat kat kita macam ni kan.. Sebab orang berumur ni memang cepat ambik hati...

0 comments:

Post a Comment