Thursday, December 23, 2010

Tahun Hijrah

Saya mendapat email daripada komuniti saya berkaitan dengan tahun Hijrah ini. Menurut si pengirim, kita digalakkan untuk mengikut tarikh tahun Hijrah terutamanya untuk tarikh lahir kerana tahun Islam ini lebih tepat kiraannya berbanding dengan kiraan tahun Masihi. Tahun Hijrah mengikut kiraan putaran bulan selama lebih kurang 354 hari dalam setahun manakala kiraan tahun Masihi berbeza. Dengan sebab itu pada setiap tanggal 15 hari bulan dalam tahun Hijrah, kita akan dapat lihat bulan betul-betul dalam keadaan penuh. Bacaan lanjut boleh rujuk blog ini.

Akibat terlalu ingin mengetahui berapakah umur saya mengikut tahun Hijrah, maka saya telah menggunakan kalkulator untuk menukar tarikh lahir saya mengikut tahun Islam ini. Apa lagi terkejut la saya kerana umur saya sebenarnya dah pun meningkat 40 tahun dan pada bulan Safar 1432 ini, iaitu bersamaan dengan 4 Januari 2011, saya akan meningkat usia ke 41 tahun. Macam tu rupanya...maknanya saya ni memang la dah masuk kelab 40 dan tak payah lagi saya mengaku saya ni masih dalam era 30 an lagi...hmmm......

0 comments:

Post a Comment